Pages

Monday, May 07, 2012

How to repair corrupted external hard disk drive.

Hari ini walaupun agak sibuk dengan tugasan pejabat, namun masih sempat menyelamatkan external hard disk (HDD) milik kawan pejabatku, Z (bukan nama sebenar). Cari punya cari kat internet, jumpalah 1 cara yang paling terbaik dan aku sharekan buat kawan-kawan semua, manalah tahu mungkin dapat masalah yang sama. Masalah external HDD kawan aku ni adalah bila kita plug in ke laptop, fail yang ada dalam tu tak dapat dibuka, sebaliknya keluar prompt suruh kita format hard disk itu. Bahaya kalau kita tertekan format, langsung hilang semua data dalam tu.
Oleh yang demikian, atas prinsip "sharing is caring", aku lontarkan idea tersebut dan untuk nampak canggih, aku buat dalam bahasa inggeris (canggihlah sangat), tak kisahlah, janji anda semua faham. Sila ikut langkah demi langkah seperti di bawah.

Equipments needed
1. Corrupted HDD or pen drive.
2. A pc or laptop running any windows from windows 98,2000,XP,Vista or 7.

The steps.
1. Plug in the HDD to your pc or laptop.
2. Click start and type "cmd" and press enter.
3. Type "chkdsk /r" followed by your HDD drive letter. For example, "chkdsk /r e:" and then press enter. (without the " ")
(lihat gambar)




4. Wait until the process finished and you can continue using your HDD.
Mudah bukan? So, kalau berlaku masalah HDD atau pen drive tak boleh bukak, jangan panik, everything you want, just google it.

Selamat mencuba.
- Posted using BlogPress from my iPad

1 comment:

QAH7767 said...

Nak try rrr...mcm ok jak...