Pages

Sunday, May 06, 2012

Budaya jaga tepi kain orang.

Budaya orang melayu kita teramatlah prihatin, kadang-kadang prihatin yang melampau ini sampai hal peribadi pun mereka nak campur. Istilah jaga tepi kain orang ini telah disalahgunakan oleh kebanyakan orang kita sampai jika tidak terkawal boleh mengundang fitnah. Tidak salah mengambil tahu hal orang lain, but there is always a limitation.

Kita ambil 1 contoh: Mula-mula anak dah meningkat dewasa, mulalah sibuk orang lain tanya, "anak kau dah keje ke?", then bila dah kerja, tanya pulak "berapa gaji anak kau?". Padahal anak sendiri pun tak kerja lagi, dok kalut tanya anak orang lain. Apa kejadahnya? Kemudian, sibuk lagi tanya, " bila anak kau nak kahwin?. Bila dah kahwin, tanya bila nak dapat anak?. Kemudian, pergi jaja pulak cerita dengan orang lain, "eh, kau nak tahu si"polan" dah setahun kawin tak dapat anak, mandul agaknya" Bukankah sudah berlaku fitnah di sini? Pandai-pandai pulak menambah tokok cerita. Bila dapat anak, lain pulak ceritanya, tengok pulak anak si"polan" tak berapa nak cerah, then mula nak buat cerita bukan-bukan. Aku tak tahulah nak describe orang apa macam ni? Inilah yang aku cerita pada mula tadi, "jaga tepi kain orang" mestilah ada hadnya.

Manusia.....rambut sama hitam, hati lain-lain.

Pada ketika ini aku sedang menyaksikan perlawanan EPL antara Man City dengan Newcastle, harap-harap Man City menanglah, pasal aku tak suka Man Utd jadi juara liga. Sorrylah kepada penyokong Man Utd, sesaje je aku tak suka Man Utd. Bukan ada sebab apapun.

Dengan teh di sisi, esok dah mula kerja. Seminggu lagi sebelum aku nak balik KL, jumpa Adam dan Nana. Tak sabar rasanya. Sebelum mengundur diri, kepada sesiapa yang baca blog aku ni, janganlah terasa andai anda tidak melakukan perkara yang aku sebut kat atas tadi. Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan.

No comments: